33 POWODY, DLA KTÓRYCH WARTO ĆWICZYĆ JOGĘ

korzyści z jogi

Fakt, że ruch to zdrowie jest niezaprzeczalny. Aktywność fizyczna przynosi mnóstwo korzyści. Każdy kto zmobilizował się do tego, żeby regularnie się ruszać może to potwierdzić. Ja też to potwierdzam. Spędzam większość dnia w pozycji siedzącej, więc kiedy tylko mogę więcej się poruszać od razu czuję się o wiele lepiej.

Pisałam Wam już o korzyściach wynikających z chodzenia pieszo [klik] oraz z jazdy na rowerze [klik]. Dziś przyszła pora na coś innego – a mianowicie na jogę. Ja osobiście ćwiczę regularnie od kilku miesięcy i przyznam, że mój poziom nadal jest podstawowy, ale zauważam sporo korzyści. I o tych korzyściach dzisiaj będzie. Nie wszystkie są poparte moim osobistym doświadczeniem, ze względu chociażby na to, że praktykuję jogę stosunkowo krótko, ale wszystkie są poparte badaniami. Przyznam, że znacznej części z nich sama nie byłam wcześniej świadoma.

Joga jest bardzo starą filozofią, bo ma około 5.000 lat. Mimo, że staje się coraz bardziej popularna, budzi też wiele kontrowersji, dlatego, że niektórzy utożsamiają ją ściśle z takimi religiami jak buddyzm czy hinduizm. Nic bardziej mylnego. Najbardziej popularne style jogi takie jak np. Hatha, Vinyasa czy Ashtanga nie mają wiele wspólnego z konkretną religią. W głównej mierze koncentrują się na wykonywaniu asan, czyli określonych pozycji ciała, które w połączeniu z oddechem i koncentracją powodują realne efekty zdrowotne. Jakie są te efekty? O tym zaraz się dowiecie.

Korzyści z praktyki jogi:

1. Wpływa pozytywnie na ciało i kondycję fizyczną – powoduje wzmocnienie i wydłużenie mięśni, zwiększenie gibkości, zwiększenie masy mięśniowej, większą wytrzymałość fizyczną oraz poprawę sylwetki. Rozwija ciało równomiernie zmuszając do pracy wszystkie grupy mięśni.

2. Powoduje opóźnienie procesów starzenia oraz wpływa na to, że wyglądamy młodziej

3. Powoduje poprawę postawy ciała – praktykowanie asan wymusza utrzymywanie wyprostowanej postawy ciała, przez co przestajemy się garbić (to jedna z pierwszych korzyści, jakie zauważyłam już na samym początku ćwiczeń).

4. Pozytywnie wpływa na mięśnie kręgosłupa – dzięki temu, że zwiększa siłę mięśni i ścięgien oraz sprawia, że mięśnie stają się bardziej rozciągnięte i elastyczne. Praktyka asan poprawia ukrwienie kręgosłupa i całych pleców oraz wzmacnia system nerwowy, dzięki czemu zapobiega zapaleniom nerwów.

5. Likwiduje bóle pleców, karku i barków, kolan.

6. Wzmacnia stawy i kości – wykonywanie asan wzmacnia chrząstkę, a my jesteśmy mniej narażenie na złamania i osteoporozę oraz na takie choroby jak artretyzm.

7. Koryguje wady postawy – praktyka jogi kształtuje nawyk poprawnego trzymania postawy, przez co może korygować niektóre wady postawy albo im zapobiegać.

8. Reguluje gospodarkę hormonalną – dzięki wybranym pozycjom oraz technikom oddechowym i relaksacyjnym zostają pobudzone do pracy gruczoły dokrewne – jajniki, nadnercza, tarczyca i przysadka.

9. Reguluje ciśnienie krwi – regularna praktyka poprzez lepsze ukrwienie i dotlenienie organizmu pozwala obniżyć ciśnienie krwi i utrzymać je na normalnym poziomie

10. Jest korzystna dla serca – wiele pozycji jogi jest tak samo dobrych dla serca jak trening kardio. Praktyka jogi podobnie jak jazda na rowerze, szybki marsz czy ćwiczenia wytrzymałościowe zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu oraz miażdżycy, cukrzycy i otyłości.

11. Pomaga w leczeniu arytmii serca – regularna praktyka jogi pozwala na zredukowanie liczby napadów palpitacji serca u osób chorujących na arytmię

12. Łagodzi bóle głowy – zwłaszcza te wywołane napięciem dzięki temu, że praktyka asan łagodzi napięcia w mięśniach, zachęca do głębokiego oddychania oraz zmniejsza stres.

13. Chroni przed chorobami zatok – asany, szczególnie pozycje odwrócone pomagają w oczyszczaniu górnych dróg oddechowych i usprawnieniu funkcjonowania układu oddechowego, zwiększają dopływ utlenionej krwi do komórek mózgowych oraz zwiększają odporność organizmu, dzięki czemu jesteśmy mniej podatni na zapalenie zatok.

14. Poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, a co za tym idzie niweluje ryzyko zachorowania na choroby żołądkowo-jelitowe.

15. Przyspiesza metabolizm – regularna praktyka stymuluje narządy wewnętrzne, przez co zmniejsza się apetyt i łatwiej kontrolować wagę.

16. Powoduje zmiany w profilu biochemicznym – we krwi pojawiają się antyoksydanty i substancje przeciwdziałające depresji, poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trój glicerydów obniża się, a zwiększa się poziom adenozynotrójfosforanów (ATP) czyli związku odpowiedzialnego za biosyntezę kwasów tłuszczowych i kumulację energii. Praca układu wydzielania wewnętrznego optymalizuje się.

17. Zwiększa odporność organizmu– badania przeprowadzone przez Norwegów wykazały, że praktyka jogi wpływa na geny i układ odpornościowy – poziom odporności na poziomie komórkowym podwyższa się już w ciągu 2 godzin od rozpoczęcia ćwiczeń. Badanie wykazało, że regularne uprawianie jogi zmienia ekspresję 111 genów w komórkach odpornościowych.

18. Może być lekarstwem na przewlekły ból – badania naukowców z National Institutes of Health pokazują, że przewlekły ból wywołuje zmiany w mózgu, a dokładnie w istocie szarej. Zmniejszenie istoty szarej może prowadzić do zaburzeń pamięci, problemów emocjonalnych lub upośledzeń funkcji poznawczych. U osób praktykujących jogę zwiększa się ilość istoty szarej w mózgu, przez co wzrasta tolerancja na ból oraz łagodzą się skutki zmian wywołanych chronicznym bólem.

19. Zwiększa odporność na stres – dzięki temu, że wycisza system nerwowy i regeneruje organizm. Wynikiem tego jest odbudowa sił witalnych, poprawa kondycji psychofizycznej i większa stabilność emocjonalna.

20. Pomaga się zrelaksować – rozluźnienie mięśni i swobodny przepływ oddechu podczas ćwiczeń pozwala wejść w stan pełnego relaksu. Uwalnia od napięć i przynosi spokój.

21. Pozwala uzyskać równowagę psychiczną – dzięki ćwiczeniom łatwiej zdystansować się do otaczającego świata, nabrać spokoju, lepiej radzić sobie z agresją, zredukować poziom stresu, poradzić sobie z bezsennością.

22. Poprawia koncentrację – poprzez regularne praktykowanie jogi poprawia się ukrwienie mózgu, stopień uwagi i koncentracji, lepiej zapamiętujemy i szybciej się uczymy, rośnie głębia naszej percepcji.

23. Usprawnia działanie systemu nerwowego – poprawia koordynację ruchową i refleks.

24. Pomaga przy nerwicy – praktyka asan oraz ćwiczeń oddechowych (pranayamy) wycisza układ nerwowy, przez co łagodzi objawy nerwicy.

25. Pomaga w walce z depresją – praktykowanie asan pomaga uzyskać równowagę wewnętrzną, pozbyć się lęków i osiągnąć większy spokój. Badania dowodzą, że po wykonaniu sesji jogi bioelektryczna aktywność mózgu zmienia się. Fale alfa – odpowiedzialne za relaksację oraz fale theta – odpowiedzialne za sny i emocje wzrastają. Badania wykazują również, że dzięki ćwiczeniom jogi wzrasta nawet o 27% poziom kwasu GABA (gamma-amino-masłowego), który obniża napięcia i prowadzi do odprężenia. U wielu ludzi, szczególnie cierpiących na depresję poziom tego kwasu jest zaniżony. Niski poziom tego kwasu zwiększa również ryzyko zachorowania na Alzheimera

26. Sprawia, że stajesz się wyższy – co prawda być może nie urośniesz, ale wykonywanie asan wymusza utrzymanie wyprostowanej postawy ciała. Nie ma mowy o garbieniu się. A wiadomo, że człowiek wyprostowany automatycznie wydaje się wyższy. Wg badań można dzięki temu zyskać dodatkowy centymetr wzrostu 🙂

27. Pomaga przy nieregularnych miesiączkach – niektóre asany (zwłaszcza pozycje skęcone) dostarczają macicy i jajnikom świeżej krwi, natomiast wygięcia do tyłu stymulują jajniki.

28. Zmniejsza bóle miesiączkowe – niektóre asany rozciągają i rozluźniają miednicę oraz rozluźniają organy brzuszne łagodząc przy tym bóle miesiączkowe.

29. Praktyka jogi przed poczęciem zmniejsza ryzyko poronienia – dzięki temu, że asany kontrolują przedwczesne skurcze macicy oraz wzmacniają mięśnie.

30. Joga służy kobietom w ciąży – wiele asan wykonywanych w czasie ciąży wpływa świetnie na matkę i dziecko.

  • wygięcia do tyłu sprawiają, że nacisk płodu na skórę brzucha rozkłada się równomiernie, zapobiegając tworzeniu się rozstępów, uelastyczniają również przeponę i doenergetyzowują serce, dodając przy tym energii
  • pozycje siedzące wzmacniają stawy miednicy i rozluźniają mięśnie
  • pozycje stojące wzmacniają stawy bioder, kolan, kostek i kręgosłupa
  • praktyka asan zwiększa wydajność serca zapewniając dobre krążenie i dotlenienie miednicy
  • pozycje odwrócone wraz z pranajamą poprawiają krążenie zarówno u matki jak i u dziecka, niwelują też skutki nacisku organów brzusznych na płuca. Pozycje odwrócone stymulują również pracę wątroby i jajników.
  • asany skręcone i asany z wklęsłymi plecami pomocne są w usprawnieniu pracy nerek i redukowaniu ryzyka infekcji
  • skręty powodują ukrwienie trzustki i poprawiają jej funkcjonowanie u kobiet i u dziecka.
  • praktyka asan redukuje napięcia w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, które są wynikiem zwiększającej się masy ciała matki i płodu
  • wykonywanie asan zwiększa elastyczność miednicy powodując, że poród staje się znacznie łatwiejszy
  • Praktykowanie jogi uczy prawidłowego oddechu i działa odprężająco

31. Pomaga w walce z rakiem piersi – to za sprawą wzajemnego oddziaływania ciała i umysłu. Przeprowadzono badania na grupie 44 kobiet będących w trakcie leczenia onkologicznego lub niedługo po jego zakończeniu. Wyniki pokazały, że po 10 cotygodniowych sesjach jogi, zawierających łagodne ćwiczenia spadł o połowę poziom przygnębienia w porównaniu do takiej samej grupy chorych kobiet, które nie ćwiczyły jogi. Poprawiło się także poczucie spokoju i sensu życia. Badania na innej grupie kobiet przyniosły podobne rezultaty. Po 8 tygodniach samopoczucie kobiet ćwiczących polepszyło się, a także nabrały przekonania, że mogą wygrać z chorobą. Zmniejszyła się również aktywacja białka NF-kB nazywanego markerem stresu w organizmie.

32. Pomaga dzieciom chorym na autyzm – joga wpływa pozytywnie na napięcie psychiczne i stres również wśród dzieci. Badania wykazały, że codzienne sesje jogi wśród autystycznych dzieci pomogły zmniejszyć nadpobudliwość, agresję i wycofanie.

33. Wpływa na zmianę postrzegania samego siebie – dzięki praktyce jogi rośnie świadomość własnego ciała i jego możliwości, poprawia się nastrój i postrzeganie własnej osoby. Zaczynamy w większym stopniu akceptować samych siebie.

Lista korzyści z jogi mówi sama za siebie. Czy warto ćwiczyć jogę? Ja uważam, że jak najbardziej. Oczywiście zdarza się, że joga zamiast pomóc może zaszkodzić, zwłaszcza, jeśli pozycje są nieprawidłowo wykonywane lub kiedy mamy jakieś schorzenia. Dlatego na początku swojej praktyki warto wykonywać ćwiczenia pod okiem doświadczonego nauczyciela. Niebawem napiszę więcej na temat mojej własnej przygody z jogą.

 

A jak to wygląda u Was? Praktykujecie jogę czy może ta forma aktywności Was nie przekonuje? A może znacie jakieś inne zalety jogi, o których nie wspomniałam?


Dziękuję, że jesteś.

Jeśli spodobał Ci się wpis zapraszam Cię do tego, żebyśmy pozostali w kontakcie. Żeby mieć dostęp do wszystkich aktualności możesz polubić mój Fanpage na Facebooku,  profil na Google plus oraz śledzić bloga na Bloglovin.