JOGA DLA POCZĄTKUJĄCYCH – WSKAZÓWKI + LISTA KANAŁÓW YOUTUBE

joga dla początkujących jak zacząć ćwiczyć jogę

Niedawno pisałam o korzyściach jakie płyną z praktyki jogi. W tym poście podzielę się z Wami praktycznymi wskazówkami. Dowiecie się jak zacząć ćwiczyć jogę i na co zwrócić uwagę. Nie zabraknie też linków do kanałów youtube z jogą dla początkujących.

Joga dla każdego

Joga to nie tylko, jak się powszechnie utarło, powolne i nudne pozycje. Również energiczne osoby mogą odnaleźć się w jodze. Wszystko zależy od tego, jaki styl jogi praktykujemy. Dla osób lubiących dokładne, wolne sekwencje najlepsza będzie Hatha joga lub joga Iyengara. Osoby lubiące bardziej dynamiczne ćwiczenia mogą spróbować Ashtanga jogi, Vinyasa jogi czy Flow jogi, które charakteryzują się większą dynamiką i szybszymi, bardziej płynnymi przejściami z pozycji do pozycji. Można też spotkać się z zajęciami Power jogi, w której duży nacisk kładziony jest na mocną pracę z ciałem. Warto spróbować różnych stylów i wybrać ten, który nam najbardziej odpowiada lub po prostu je mieszać.

Wybór szkoły i nauczyciela

Praktykę jogi najlepiej zacząć pod okiem doświadczonego nauczyciela. Pomoże to uniknąć wielu częstych błędów oraz kontuzji. Ja byłam na swoich pierwszych zajęciach jogi kilka lat temu. Zajęcia mi się podobały, ale nie porwały mnie tak, żebym chciała chodzić na nie regularnie. Później od czasu do czasu ćwiczyłam jogę w domu, korzystając z filmów na youtube. Jednak dopiero kiedy w zeszłym roku zaczęłam uczęszczać na zajęcia jogi uświadomiłam sobie, jak wiele błędów popełniałam ćwicząc sama. Nie miałam przećwiczonych podstaw. Nie znałam wielu istotnych szczegółów ustawienia ciała i odpowiedniej postawy, które są niezbędne do tego, żeby prawidłowo wykonywać asany. Nie zdawałam sobie sprawy, że mając skoliozę, kiedy wykonuję ćwiczenia nieświadomie mogę jeszcze bardziej pogłębiać swoją wadę postawy. Dlatego na początku warto wybrać się chociaż na kilka zajęć, żeby nauczyć się podstaw. Ważny jest też wybór nauczyciela, który będzie potrafił zainteresować nas jogą oraz który będzie interesował się nami. Nauczyciel powinien dokładnie wytłumaczyć wszystkie pozycje i czuwać nad tym, żebyśmy wykonywali je dobrze. Powinien pomagać i korygować błędy. Jeśli tego nie robi, a zajęcia wyglądają tak, że nauczyciel coś pokazuje i nie zwraca uwagi na to co robią jego uczniowie lepiej podarować sobie takie zajęcia i poszukać innych.

Jak ćwiczyć jogę w domu

Często jest tak, że nie mamy możliwości chodzić na zajęcia jogi. Albo podobnie jak ja mieszkacie w małej miejscowości, gdzie wybór odpowiednich zajęć i nauczyciela jest naprawdę ograniczony. Wtedy nie pozostaje nic innego jak praktyka jogi w domu. O czym warto pamiętać ćwicząc w domu?

1. Po pierwsze trzeba zdać sobie sprawę, że joga jest bardzo trudną praktyką. Nie ma co się nastawiać, że od razu będziemy potrafili wykonać wszystkie pozycje na 100%. Właściwie jest to niemożliwe, a próby pracy w maksymalnym zakresie ruchów mogą skończyć się kontuzjami. Dlatego warto dać sobie czas. Poznać swój organizm i swoje ograniczenia, i robić tylko tyle, na ile pozwala nam nasze ciało.

2. Na początku warto nauczyć się podstawowych pozycji oraz prawidłowego oddechu. Najlepiej zrobić to na zajęciach jogi, ale jeśli nie ma takiej możliwości na youtube można znaleźć wiele filmików, w których podstawowe asany rozłożone są na czynniki pierwsze.

3. W jodze nie należy się porównywać. Każde ciało jest inne i ma inne ograniczenia. Należy obserwować siebie i słuchać własnego ciała. Wykonywać asany tak, żeby nie odczuwać bólu ani nie nadwyrężać swojego ciała.

4. Warto zaopatrzyć się w matę do ćwiczeń, paski do jogi (ewentualnie można użyć zwykłego pasek od spodni) oraz kostki do jogi (lub książki). Nasze ciała są zastane, większość czasu spędzamy w pozycji siedzącej więc siłą rzeczy nasze mięśnie są przykurczone. Nie ma co się oszukiwać, pomoce do jogi w postaci kostek czy paska będą wręcz niezbędne.

Joga dla początkujących – kanały na youtube

Na koniec mam dla Was listę kanałów na youtube, z których korzystam i które uważam za bardzo przydatne dla osób początkujących.

Yogablog.pl – moim zdaniem jeden z najlepszych kanałów do nauki asan. Znajdziecie tutaj rzetelnie i dokładnie wytłumaczone pozycje, zarówno te dla początkujących, jak i bardziej zaawansowanych oraz krótkie sekwencje jogi do wykonania w domu.

Joginka.pl – kolejny kanał z którego z powodzeniem można uczyć się wykonywania podstawowych asan. Dużo rzetelnych wskazówek dla początkujących.

Anatomia jogi w praktyce – polecam ten kanał początkującym. Warto obejrzeć wszystkie filmiki. Znajdziecie tutaj mnóstwo informacji technicznych odnośnie wykonywania określonych pozycji. Dzięki temu można dowiedzieć się jak wykonywać ćwiczenia prawidłowo i jak uniknąć częstych błędów. Kanał prowadzony jest przez fizjoterapeutkę i instruktorkę jogi.

Ania Brzegowa joga fusion – to mój ulubiony polski kanał youtube z ćwiczeniami jogi. Znajdziecie tutaj gotowe, dokładnie wyjaśnione sekwencje jogi do samodzielnego wykonywania w domu.

Portal yogi – na tym kanale możecie znaleźć wskazówki praktyczne oraz sekwencje dla początkujących i średniozaawansowanych.

Agata Ucińska – kolejny kanał z praktycznie wytłumaczonymi pozycjami i sekwencjami jogi. Autorka kanału prowadzi również ciekawego bloga poświęconego jodze oraz zdrowemu stylowi życia poczujsięlepiej.pl

SarahBethYoga – tym razem anglojęzyczny kanał na youtube. Jeśli nie macie problemów z angielskim gorąco go polecam. Z wszystkich kanałów ten lubię najbardziej. Głównie ze względu na szeroki wybór sekwencji do wykonania w domu. Filmiki obejmują bardziej statyczne style jogi oraz te bardziej dynamiczne, tak więc każdy znajdzie tutaj coś dla siebie.

Joga with Adriene – kolejny anglojęzyczny kanał na youtube. Osobiście mam wrażenie, że warto do niego zajrzeć jeśli ma się już znajomość podstaw jogi. Bez obaw, ćwiczenia nie są zaawansowane. Większość z filmików, z którymi ćwiczyłam była obejmowała proste, niewymagające sekwencje. Jednak w wielu z nich zabrakło mi konkretnych informacji technicznych odnośnie prawidłowego wykonywania asan i przejść między nimi.

mmJoga – polecam również kanał z jogą autorstwa Małgorzaty Mostowskiej. Znajdziecie tutaj bardzo przyjemne sekwencje głównie dla początkujących i średniozaawansowanych. Ja bardzo lubię ćwiczyć z Gosią, również dlatego, że jej miły, kojący głos działa na mnie bardzo odprężająco 🙂 (dopisek z lutego 2017)

Kanałów na youtube poświęconych jodze jest oczywiście znacznie więcej. Ja wrzuciłam tutaj tylko te, które sama znam i uważam za warte polecenia. Dla mnie jako osoby początkującej są idealne do codziennej praktyki jogi w domu. Oczywiście warto pamiętać, że nic nie zastąpi ćwiczeń pod okiem doświadczonego nauczyciela.

A jak to wygląda u Was? Ćwiczycie jogę w domu?

Wiem też, że część z Was praktykuje jogę już od dawna, więc może macie jakieś dodatkowe wskazówki dla osób początkujących? Piszcie śmiało w komentarzach.


Dziękuję, że jesteś.

Jeśli spodobał Ci się wpis zapraszam Cię do tego, żebyśmy pozostali w kontakcie. Żeby mieć dostęp do wszystkich aktualności możesz polubić mój Fanpage na Facebooku,  profil na Google plus oraz śledzić bloga na Bloglovin.

 

  • Nigdy jeszcze nie ćwiczyłam jogi, choć uważam, że to fajna sprawa. Odstrasza mnie właśnie fakt, że pasuje na kilka pierwszych lekcji udać się do trenera/nauczyciela. Nie lubię ćwiczyć przy ludziach, więc pewnie nigdy się nie zdecyduję na takie rozwiązanie 🙂

    • Jak to mówią: nigdy nie mów nigdy 🙂 W zajęciach jogi podoba mi się to, że każdy patrzy na siebie i nie zwraca uwagi na inne osoby. Joga wymaga skupienia więc oglądanie się po sali mogłoby skończyć się upadkiem albo jeszcze jakimś skręceniem karku 😉

      • Ja jeszcze dodam, że wbrew pozorom można się szybko pozbyć kompleksów, bo na grupach początkujących zawsze się trafią inne osoby, które są pierwszy raz i nic nie potrafią, a to pomaga się wyluzować 🙂 A ten brak porównywania z innymi szybko udziela się też w pozostałych dziedzinach życia i nagle to, co inni pomyślą, przestaje być takie ważne 🙂

  • Strasznie chciałabym zacząć ćwiczyć jogę. Najpierw wybiorę się na profesjonalne zajęcia, a potem będę praktykować w domu. 🙂

  • Bardzo przydatny post! Od dłuższego czasu chcę zacząć ćwiczyć jogę, bo niestety jestem bardzo podatna na stres i mam z tego powodu spore problemy z oddechem – wiem jak ważny jest oddech w jodze i mam nadzieję, że oddychanie stanie się dla mnie kiedyś znowu czymś zupełnie naturalnym, a nie męczącym, jak czasem bywa. Byłam miesiąc temu na pierwszych zajęciach jogi (i na razie ostatni) – trwały 90 minut i chyba w życiu nic mnie tak nie otumaniło jak to. Ale w pozytywnym sensie – o godzinie 21 byłam idealnie nastawiona do położenia się spać. Super sprawa! Dlatego chcę zacząć ćwiczyć w domu i na pewno kanały, które podałaś mi w tym pomogą 🙂 Co do prawidłowej postawy – mam nadzieję, że nie będę mieć z tym problemu. Jestem instruktorem tańca i wiem jak ważne są odpowiednie pozycje przy rozciąganiu – wiem też jak rozpoznawać dobry ból (rozciągający) od tego złego 🙂 Trzymaj za mnie kciuki, bo joga to rzecz o której myślę od dawna, ale którą ciężko mi dodać do codziennych obowiązków 🙂

    • Trzymam kciuki za Twoją przygodę z jogą. To świetny sposób, żeby lepiej poradzić sobie ze stresem. Nawet 15 minut dziennie wystarczy, żeby się wyciszyć i poczuć się lepiej. Z pewnością uda Ci się wygospodarować czas i wytrwać w praktyce jogi 🙂

      • Kiedy przeczytałam „15 minut”, podniosłam się z krzesła, rozłożyłam matę, włączyłam filmik „Łapanie balansu” i rozpoczęłam przygodę z jogą 😉

        • Super! Mam nadzieję, że wrażenia po wykonaniu ćwiczeń pozytywne? 🙂 Trzymam kciuki za dalszą przygodę !

  • Chciałam zacząć ćwiczyć jogę w domu samodzielnie, ale jak wspomniałaś, że mając skoliozę można sobie zrobić jeszcze większe kuku to chyba muszę sobie odpuścić samodzielne próby nauki i zaczynać pod okiem kogoś profesjonalnego. 🙂 Dobrze, że o tym wspomniałaś. 🙂

    • Warto wybrać się chociaż na kilka lekcji. Jeśli chcesz zacząć w domu polecam rozpocząć naukę od kanału yogablog.pl, anatomia jogi oraz Ania Brzegowa joga fusion – tam znajdziesz dużo fajnie wytłumaczonych „informacji technicznych.” Niestety minusem takich ćwiczeń jest to, że nikt Cię nie skoryguje, jeśli nieświadomie będziesz robić coś źle. Ale zawsze można spróbować 🙂

  • Mnie ćwiczenia w domu do niej zniechęca. Może się przełamie, nie mam innego wyboru. Minus mieszkania na zadupiu z daleka od dużego miasta. Jak się potwierdzi diagnoza, to zostanie mi do wyboru niewiele, w tym joga. Może się wreszcie przełamię i poćwiczę.

  • Już dawno temu chciałam zacząć, może w końcu spróbuję. Dzięki za przydatne wskazówki!

  • Sylwia, widze, ze mocno zaangazowalas sie w temat jogi. Dzieki za te namiary na kanaly You Tube, z checia zajrze. Pozdrawiam serdecznie Beata

    • To prawda, joga wciąga mnie coraz bardziej 🙂

  • Dziękuję za namiary na sprawdzone filmiki z yt! Ostatnio staram się ćwiczyć z różnymi osobami z tej sfery i brakowało mi właśnie czegoś relaksującego.

  • ciekawe linki 🙂 Muszę się im przyjrzeć 😉

  • Właśnie chciałam się zapisać na jogę, muszę to jeszcze przemyśleć 😉 Chętnie zajrzę w te linki 😉

  • Kiedyś próbowałam jogę, ale ledwo co wytrzymałam na pierwszych zajęciach, jak dla mnie joga jest zbyt spokojna, lubię dynamiczne zajęcia:).

    • Każdy lubi inny rodzaj ruchu i to jest jak najbardziej ok:) Chociaż sama joga wcale nie musi być spokojna – są różne style jogi – na przykład Ashtanga czy flow joga są naprawdę dynamiczne 🙂

  • Świetnie! Od dawna zbieram się do spróbowania jogi, może w końcu Twój tekst będzie dla mnie motywacją, żeby zacząć. 🙂

  • Przyznam się, że nigdy nie próbowałam, odgórnie jakoś uwierzyłam, że to nie dla mnie. Być może jednak prawda jest inna…

  • Sylwia, ale się napracowałaś nad tym wpisem, jestem pełna podziwu 🙂 Ja nigdy nie miałam głowy do przeglądania tych portali, bo mam swoje ulubione domowe sekwencje, które podpatruję na zajęciach w szkole jogi, tak sobie radzę i takie rozwiązanie też polecam przy okazji 🙂 A tu takie idealne zestawienie! Aż sobie coś z tego odpalę następnym razem, kiedy będe miała ochotę na coś nowego.

    • Mnie zdecydowanie łatwiej się ćwiczy, kiedy ktoś mnie „instruuje” 🙂 Chociaż czasem też zdarza mi się wykonywać sekwencje poznane na zajęciach. Jednak mój poziom zaawansowania póki co wymaga małego wsparcia z zewnątrz, chociażby pod postacią filmików 🙂

  • Pingback: Esencja | Trendy w fitnessie w 2016 roku.()

  • Sylwuś, piszesz o jodze w taki sposób, że kolejny juz raz mam ochotę pobiec na zajęcia z jogi. Obawiams ię jednak, że jest to zupełnie nie dla mnie. Miałam kilka podejść – co prawda w domu- ale jakoś nie czuję tego. Widocznie nie wszystko jest dla wszystkich. A może po prostu za wczesnie się poddałam?
    Nie wiem, ale jak jeszcze coś opublikujesz o jodze, to obawiam się, ze dam jej kolejną szansę 🙂
    Pozdrawiam Cię serdecznie!

    • Dziękuję 🙂 Polecam Ci danie kolejnej szansy jodze. Bo ona jest naprawdę świetna. Tylko faktycznie trzeba ją poczuć, bez tego ani rusz 😉

  • Mam „zaliczone” już 28 dni jogi z Adrienne i już szykuję się na joga-camp z Adrienne.! Bardzo zachęcający wpis, pobuszuję w poszukiwaniu dalszych inspiracji.

  • Tym sposobem zaplanowałaś mój wieczór:)