Każdy z nas ma prawo do wyrażania własnego zdania oraz do tego, żeby nie zgadzać się z czyimiś opiniami lub decyzjami. Niestety dość często próby wyrażenia swoich racji lub przekonania drugiej osoby do swojego zdania kończą się kłótnią.
Dlaczego tak się dzieje?
Wbrew pozorom głównym czynnikiem nie są wcale użyte argumenty. Kiedyś myślałam, że jednym z czynników jest osobowość – jeśli masz silny charakter, nie boisz się wyrażać własnego zdania – wtedy łatwiej Ci przekonać do niego innych. Coś w tym jest, ale nie do końca. Mając łagodne usposobienie również można wyrażać swoje zdanie, bez obaw, że druga osoba je zbagatelizuje.
W czym tkwi sekret? W odpowiednim podejściu do drugiej osoby. Powodem dla którego tak trudno przekonać nam kogoś innego do własnego zdania jest przede wszystkim to, że w takich chwilach skupiamy się przede wszystkim na sobie. Jeśli chcemy coś osiągnąć zaczynamy bronić swojego zdania. Zaczynamy wyciągać swoje argumenty. I bardzo często negujemy również to, co mówi druga osoba. A takie zachowaniu budzi niechęć i opór. Nasz rozmówca może zareagować albo atakiem, albo w ogóle uciąć temat.
Jak przeforsować swoje zdanie?
Podejrzewam, że nieraz zdarzały Ci się takie sytuacje. Żeby ich uniknąć na przyszłość warto zdać sobie sprawę z kilku rzeczy:
Zaakceptuj racje drugiej osoby
Po pierwsze pamiętaj, że każdy z nas uważa, że ma rację. I generalnie ją ma. Przynajmniej według swojego punktu widzenia. Bo każdy z nas podejmując decyzje bazuje na swojej własnej wiedzy, przekonaniach i doświadczeniach. Nawet jeśli są błędne, nam i tak wydaje się, że są dobre. Dlatego warto o tym pamiętać. Zwłaszcza, kiedy nie zgadzasz się z czyimś zdaniem. Zburzenie jego poglądu na daną sytuację na pewno nie przyniesie dobrego rezultatu. Zamiast tego warto zaakceptować racje drugiej osoby i potwierdzić, że się je rozumie.
Rzeczowo wyraź swoje zdanie
Jeśli druga osoba już wie, że akceptujemy jej poglądy i rozumiemy jej racje, można przejść do wyrażenia swojego zdania na ten temat. Warto przedstawić swoje odczucia oraz podać jasne, rzetelne argumenty albo wskazać sytuacje z własnego doświadczenia, w których nasze podejście dobrze się sprawdziło. Trzeba tylko pamiętać, żeby w tym wszystkim nie negować zdania drugiej osoby.
Zaproponuj rozwiązanie alternatywne
Jeśli widzisz, że może być trudno przeforsować swoje zdanie, a druga osoba uparcie trzyma się swoich argumentów, wtedy warto zaproponować rozwiązanie alternatywne – takie, które chociaż w części będzie mogło usatysfakcjonować obydwie strony. W ten sposób nikt nie będzie całkowicie „przegrany”.
Zanim kolejnym razem zaczniesz wykłócać się o swoje zdanie albo zupełnie zrezygnujesz z wyrażania swoich racji, spróbuj zastosować powyższe wskazówki. W komunikacji bardzo ważna jest szczerość – zarówno ta wobec drugiej osoby, jak i ta wobec siebie. Unikanie i niewyrażanie własnego zdania prowadzi do narastającej frustracji i niechęci do drugiej osoby. Z drugiej strony usilne bronienie swoich racji powoduje kłótnie i opór rozmówcy. Dlatego warto wypracować rozwiązanie, które będzie gdzieś po środku. Okazując szacunek i aprobatę dla motywów i uczuć swojego rozmówcy sprawiasz, że bardziej chętnie wysłucha on Twojego zdania. Dzięki temu łatwiej będzie Wam zrozumieć siebie nawzajem oraz uniknąć sytuacji, w których jedna ze stron będzie czuła się nieważna lub pokrzywdzona.