JAK TWOJE CIAŁO WPŁYWA NA TWOJE SAMOPOCZUCIE?

jak-cialo-wplywa-na-emocje

Z pewnością zauważyłeś, jak odczuwane przez Ciebie emocje wpływają na Twoje ciało. Kiedy jesteś podekscytowany wysoko unosisz głowę, jesteś wyprostowany, zaczynasz szybciej mówić, szybciej się ruszać, czujesz, że twoje ciało wręcz „coś nosi”. Natomiast kiedy jesteś smutny twoja głowa i twoje ciało są pochylone, twój wzrok wbity jest w ziemię, mówisz wolno, cichym głosem, wolniej chodzisz. Takie reakcje są zupełnie normalne. Jednak czy zastanawiałeś się kiedyś, że to działa również w drugą stronę. Dzięki odpowiedniemu pokierowaniu swoim ciałem możesz świadomie wpływać na swoje samopoczucie i emocje.

Jak ciało wpływa na samopoczucie?

Żeby przekonać się o tym, jak za pomocą ciała możesz wpływać na swój nastrój możesz wykonać pewne ćwiczenie. Wstań, zrób nosem bardzo głęboki wdech, na sekundę wstrzymaj oddech i zrób długi, powolny wydech także nosem. Powtórz to trzy razy. Następnie podnieś głowę w górę, tak żebyś zobaczył sufit. Patrząc w ten sposób i głęboko oddychając nosem, zacznij się uśmiechać oraz poruszać się tak, jakbyś tańczył. A teraz pomyśl o czymś smutnym. Utrzymując tę samą pozycję spróbuj wejść w stan załamania lub przygnębienia.

Udało się? Raczej nie. A dlaczego? Bo nie da się wejść w stan smutku, kiedy ciało zachowuje się tak jakby było szczęśliwe i radosne. W nasze odczucia zaangażowane jest ciało i cały system nerwowy, dlatego sposób w jaki się poruszasz, oddychasz, jak napinasz mięśnie wypływa na twoje samopoczucie.

Ruch a Twój nastrój

Odczuwane emocje są związane z ruchem. Kiedy leżysz lub siedzisz nieruchomo, ze wzrokiem wbitym w sufi lub ścianę trudno będzie Ci poczuć ekscytację. Natomiast kiedy się poruszasz i uśmiechasz twój poziom energii podnosi się. W ten sam sposób wpływa na Ciebie aktywność fizyczna. Ruch jest przez wielu psychologów polecany jako najbardziej efektywna metoda walki ze stresem. Dlatego warto każdego dnia (najlepiej rano) poświęcić chociaż pół godziny czasu na dowolną formę aktywności fizycznej. Może to być zwykły spacer, jazda na rowerze czy bieganie. Może to być joga, pływanie, taniec lub jakiekolwiek ćwiczenia fizyczne. Taka praktyka sprawi, że będziesz miał więcej energii, a dobre samopoczucie utrzyma się jeszcze przez wiele godzin.

Wpływ muzyki na samopoczucie

Aby wpłynąć na odczuwane emocje warto również połączyć ruch z odpowiednią muzyką. Większość z nas, kiedy jest przygnębiona zamyka się w pokoju, kładzie się na łóżku i często dodatkowo słucha smutnej muzyki, co jeszcze bardziej potęguje zły nastrój. A co gdyby tak dla odmiany posłuchać wesołych, pełnych energii piosenek. Polecam ci następnym razem, kiedy będziesz smutny i przygnębiony włączyć radosną muzykę. Na początku być może będzie cię ona drażnić, jednak po odsłuchaniu kilku utworów zauważysz, że w twoje ciało zaczyna wstępować więcej energii, a twój nastrój się poprawia.

Zmiana postawy ciała a pewność siebie

Zmiana postawy ciała oprócz wpływu na emocje może wpłynąć też na twój poziom pewności siebie. Nawet jeśli zazwyczaj należysz do osób, które starają się być niezauważone, możesz to zmienić dzięki prostym ćwiczeniom. Stań przed lustrem i przypomnij sobie kogoś, kto jest pewny siebie. Przyjmij postawę taką, jaką ma ta osoba. Wyprostuj się, unieś głowę, spójrz prosto przed siebie, uśmiechnij się. Zacznij chodzić pewnym krokiem i mówić pewnym głosem. Możesz zacząć robić takie ćwiczenie w domu, przed lustrem. Jednak warto wykonywać je w innych sytuacjach. Na początku będziesz musiał pamiętać o tym, żeby przybierać odpowiednią postawę ciała, jednak z czasem zauważysz, że nie musisz o tym myśleć, że taki sposób poruszania się stał się twoim własnym, a co za tym idzie poczujesz, że i twoja pewność siebie się zwiększyła.

 

Twoje ciało może wpływać na twój umysł tak samo jak twój umysł wpływa na twoje ciało. Zmiana ustawienia ciała oraz tempa ruchów jest doskonałym sposobem zmiany nastroju. Dlatego warto nauczyć się wykorzystywać tę wiedzę i świadomie wpływać na swoje samopoczucie i odczuwane emocje.

 

  • Pingback: POZBĄDŹ SIĘ NIECHCIANYCH EMOCJI | REDEFINE YOURSELF()

  • Kontrola oddechu na mnie nie działa, raczej denerwuje. Ale wysiłek fizyczny, owszem;) Tylko dlaczego tak trudno zacząć? ;)) Ciekawy wpis

    • Najważniejsze, to znaleźć jakąś przyjemną formę ruchu, wtedy łatwiej się zmobilizować 🙂

  • na mnie też kontrola oddechu działa raczej inaczej niż powinna. Podobnie w przypadku jak ktoś mnie próbuje uspokoić i powtarza x raz pod rząd „spokojnie”

    • Na mnie praca z oddechem działa, ale jeśli chodzi o to powtarzanie słowa „spokojnie” mam podobnie do Ciebie. Zamiast się uspokajać robię się nerwowa.

  • Zgadzam się, ruch bardzo korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Daje dużą dawkę pozytywnej energii. Teraz bardzo tęsknię za moimi aktywnościami, ale zamierzam do nich wrócić jak tylko będę mogła 🙂 Zawsze kiedy czuję się przygnębiona, czy po prostu za bardzo wyciszona, pobudzam się energiczna i pozytywną muzyką 🙂

  • Zdecydowanie ma to ogromny wpływ na nasze samopoczucie zgadzam się w zupełności.

  • Jest mi ciężko zmotywować się do treningu, ale jak już zacznę to jest super, i to prawda, że po wysiłku czuję się o niebo lepiej psychicznie 🙂 muszę pamiętać o prostowaniu się 🙂

  • jestemmmmja.blogspot.com

    Ciałem, ale też umysłem- możemy swoje samopoczucie „programować”. Trochę to kontrowersyjne manipulować sobą samym 😉 ale dobry nastrój jest na wagę złota.
    Swoją drogą podane przez Ciebie ćwiczenie okazało się tak przyjemne, że będę je powtarzać 😉

  • Emilia Skrodzka

    Fajnie to opisałaś, powiem, że ja zawsze jak jestem zdenerwowana czy jest mi smutno, to biorę się za sprzątanie, bo jak coś robię to nie myślę i jest o niebo lżej 🙂 pozdrawiam