JAK SKUTECZNIE ROZWIĄZYWAĆ KONFLIKTY?

jak-rozwiazac-konflikt

Każdemu z nas zdarza się od czasu do czasu z kimś pokłócić. Niestety kłótnie to nic przyjemnego. Często wywołują negatywne emocje i czasem bardzo trudno jest nam dojść do porozumienia z drugą osobą. Jak skutecznie radzić sobie z takimi sytuacjami? Jak rozwiązać istniejące konflikty i ustrzec się kolejnych w przyszłości?


No cóż, prawa jest taka, że kłótni nie unikniemy. Każdy z nas jest inny, mamy inne przekonania, wartości i oczekiwania, dlatego nie zawsze potrafimy dogadać z drugą osobą. Takie sytuacje to dla wielu osób chleb powszedni, dlatego dzisiaj przedstawię Wam bardzo skuteczny sposób na radzenie sobie z konfliktami.

Pięć perspektyw w konflikcie

Sposób, który Wam proponuję jest zaczerpnięty z NLP i często wykorzystuje się go też w coachingu. Można go wykorzystać do istniejących konfliktów oraz do rozwiązywania kolejnych w przyszłości. Na czym polega? Na spojrzeniu na sytuację z różnych punktów widzenia. Zazwyczaj na konflikt patrzymy tylko i wyłącznie swoimi oczami – przez pryzmat swoich uczuć i oczekiwań. Skupiamy się na tym co my czujemy, co nas zraniło, czego my byśmy chcieli. Jesteśmy przekonani, że to my mamy rację. Jeśli druga osoba patrzy na sytuację w podobny sposób (a zazwyczaj tak jest) dogadanie się może być naprawdę trudne. Wykonanie poniższego ćwiczenia pomoże spojrzeć na sytuację z zupełnie innej perspektywy.
Żeby ułatwić sobie wcielenie się w różne punkty widzenia proponuję Wam wykorzystać trzy krzesła. Pierwsze i drugie można ustawić obok siebie, a trzecie naprzeciwko. Na pierwszym z nich można położyć karteczkę z napisem: „ja”, na drugim „druga osoba”, a na trzecim „obserwator”

Perspektywa „JA”

Usiądź na pierwszym krześle. Spojrzyj na konflikt swoimi oczami. Opisz jak postrzegasz daną sytuację, co czujesz, co jest dla Ciebie ważne.

Perspektywa osoby, z którą masz konflikt

Teraz usiądź na drugim krześle. Wyobraź sobie, że jesteś osobą, z którą masz konflikt i spójrz na daną sytuację z jej perspektywy. Zastanów się, co ona czuje? Czym się kieruje? Jakie są jej przekonania? Z czego wynika jej zachowanie?

Teraz na chwilę usiądź ponownie na pierwszym krześle i zastanów się, jak zmieniło się Twoje spojrzenie na sytuację.

Perspektywa zewnętrznego obserwatora

Usiądź na trzecim krześle. Wyobraź sobie, że jesteś osobą niezwiązaną z daną sytuacją. Spróbuj wyjść poza emocje i spojrzeć na konflikt obiektywnie. Przyjrzyj się obydwu punktom widzenia, relacji pomiędzy stronami konfliktu. To pomoże Ci dostrzec więcej i dostrzec zależności pomiędzy punktem widzenia każdej ze stron konfliktu.

Teraz ponownie wróć na pierwsze krzesło i zastanów się co teraz sądzisz o konflikcie.

Perspektywa „MY”

Teraz zajmij miejsce pomiędzy sobą, a osobą, z którą masz konflikt. Zastanów się jak ten konflikt wpływa na waszą relację? Co Wam daje, a co odbiera? Jakie mogą być jego konsekwencje?

Ponownie wróć na pierwsze krzesło i zastanów się, jak zmieniło się Twoje podejście do konfliktu.

Perspektywa czasu

Na koniec spójrz na konflikt z wybranego przez siebie momentu w przyszłości. Żeby było Ci łatwiej wyobraź sobie przed sobą linię, która symbolizuje czas. Zrób kilka kroków i stań w miejscu, które będzie oznaczać dla Ciebie wybrany moment. Następnie odwróć się i spójrz z tego miejsca na konflikt, który odbył się jakiś czas temu Zastanów się, co teraz myślisz o konflikcie? Jak z perspektywy czasu oceniasz sytuację? Jakie teraz ma to dla Ciebie znaczenie?

Na koniec wróć na pierwsze krzesło i odpowiedz sobie na pytanie: Co teraz myślisz o konflikcie?

Spojrzenie na sytuację w wielu perspektyw pomoże Ci uświadomić sobie wiele rzeczy i lepiej zrozumieć argumenty drugiej osoby. Być może zdasz sobie sprawę, że Twoje argumenty nie były słuszne lub, że cały kłótnia w ogóle nie miała sensu, bo tak naprawdę z perspektywy czasu w ogóle nie była ważna.

Ta technika świetnie sprawdza się przy rozwiązywaniu konfliktów, ale nie tylko.

Można ją wykorzystać na przykład do:

Rozwiązywania problemów – kiedy nie potrafisz poradzić sobie z jakimś problemem, zadaj sobie pytanie, co w tej sytuacji zrobiłby ktoś inny (np. Twój przyjaciel, rodzic, szef, osoba, którą podziwiasz). Dzięki temu zauważysz więcej możliwości rozwiązania swojego problemu.

Radzenia sobie z przeszłymi doświadczeniami – jeśli męczy Cię jakieś wspomnienie z przeszłości, wróć do niego w wyobraźni i spójrz na nie z innych perspektyw. Być może zauważysz, że ta sytuacja nie ma wcale tak wielkiego znaczenia, jakie jej nadajesz.

Zakładania biznesu/pracy z klientem – jeśli chcesz dotrzeć do klienta zastanów się, jakie są jego potrzeby, jakie ma problemy, czego potrzebuje, jakie ma oczekiwania. Pozwoli Ci to lepiej dostosować produkt/usługę/proces sprzedaży do potrzeb klienta.

Umiejętność wyjścia poza swój własny schemat myślenia i spojrzenia z innej perspektywy jest bardzo ważna w życiu. Ze swojego doświadczenia wiem, że to czasem nie jest proste. Kiedy czujemy się zranieni, mamy poczucie krzywdy lub przekonanie, że to my mamy rację trudno jest wyjść poza swój punkt widzenia i odczuwane emocje. Ale warto, bo dzięki temu nasze relacje z innymi mogą wiele zyskać.

A jak Wy radzicie sobie z konfliktami? Potraficie wczuć się w uczucia drugiej osoby i spojrzeć na całą sytuację z boku? Czy może zaciekle bronicie swojej pozycji?


Dziękuję, że jesteś.

Jeśli spodobał Ci się wpis zapraszam Cię do tego, żebyśmy pozostali w kontakcie. Żeby mieć dostęp do wszystkich aktualności możesz polubić mój Fanpage na Facebooku,  profil na Google plus oraz śledzić bloga na Bloglovin.