JAK ODPOCZYWAĆ, ŻEBY NAPRAWDĘ ODPOCZĄĆ?

jak-skutecznie-odpoczywać

Jak to mówią nie sama pracą człowiek żyje. Dla zdrowia fizycznego i psychicznego potrzebny jest też odpoczynek. Nikt z nas nie jest robotem i każdy musi naładować swoje akumulatory. Jednak prawda jest taka, że większość z nas albo nie potrafi odpoczywać, albo odpoczywa tak, że nadal czuje się zmęczona. Jak zatem skutecznie odpoczywać?

Nie potrafię odpoczywać

No cóż, niestety prawda jest taka, że nie jestem specem od odpoczynku. Wręcz odwrotnie. Należę do ludzi, którzy nie potrafią odpoczywać. Mam świadomość tego, że odpoczynek jest bardzo ważny, dlatego staram się każdego dnia dać sobie trochę czasu dla siebie. Latem zazwyczaj całkiem dobrze mi to wychodzi. Jednak kiedy przychodzi zima zauważam, że znowu zaczynam popadać w zadanioholizm i każda próba „nic nierobienia” kończy się dużymi wyrzutami sumienia.

Skutki braku odpoczynku

Niestety mam skłonności do pracoholizmu. Czuję też na sobie presję ciągłego rozwoju. I kiedy zaczynam poddawać się temu uczuciu kosztem odpoczynku zauważam negatywne rezultaty. Spada moja efektywność i pojawiają się kłopoty z koncentracją. Wolniej się uczę i trudniej zebrać mi myśli. Zaczynam czuć się coraz bardziej zmęczona i sfrustrowana.
Do czego jeszcze może doprowadzić brak odpoczynku? Problemy z koncentracją to dopiero początek. Nieumiejętność wypoczywania w dłuższej perspektywie czasu może prowadzić do przewlekłego stresu i wielu chorób psychosomatycznych. Do tego dochodzi chroniczne zmęczenie, nerwowość, kłopoty ze snem oraz wypalenie zawodowe. Długotrwały brak odpoczynku osłabia odporność organizmu i prowadzi do wyczerpania. Ciągły pośpiech i przemęczenie sprawiają, że trudno czerpać radość z życia. Cierpimy na tym my sami i nasi bliscy.

Postaw na sen

Prawda jest taka, że odpoczynek jest tak samo niezbędny dla naszego ciała i umysłu jak picie, jedzenie czy sen. Z reguły osoby, które nie potrafią odpoczywać śpią zbyt krótko, więc wbijają swojemu zdrowiu kolejna szpileczkę. A sen jest niezwykle ważny, bo to podczas niego regeneruje się cały ośrodkowy układ nerwowy. W czasie snu w pamięci utrwalają się informacje. Mózg analizuje pozyskane informacje, segreguje je i kataloguje. Tak więc trudno nauczyć się czegoś nowego, jeśli śpimy mniej niż 7-8 godzin dziennie.

Wydaje Ci się, że potrafisz odpoczywać? Czy aby na pewno?

Nie ma się co oszukiwać, odpoczynek jest niezbędny. Ja w tych kwestiach niestety nie świecę przykładem, bo odkąd pamiętam błogie lenistwo zawsze kończyło się u mnie wyrzutami sumienia. Co nie znaczy, że osoby, które nie mają problemu z leniuchowaniem tak naprawdę odpoczywają. Przeglądanie godzinami Internetu, gapienie się w telewizor czy granie w gry też nie sprawia, że ciało i umysł się relaksuje i regeneruje. Wręcz przeciwnie. Umysł bombardowany jest milionem obrazów, dźwięków i informacji. Oczy się męczą, a ciało się spina. W konsekwencji zamiast zrelaksowani czujemy się jeszcze bardziej przemęczeni i zestresowani.

Jak skutecznie odpoczywać?

Odpoczywaj codziennie

Wyznacz sobie każdego dnia co najmniej 20-30 minut tylko dla siebie i na relaks. Pamiętaj, że do całkowitego relaksu ważne jest wyciszenie zarówno umysłu, jak i ciała. Najlepiej dać sobie chwilę na relaks zaraz po pracy. Wtedy uwolnisz się od stresu i napięcia jaki towarzyszył Ci cały dzień. Nie masz czasu na relaks po pracy? Proponuję Ci bardzo proste ćwiczenie oddechowe, które zajmuje ok 2 minut, a niezwykle relaksuje, pozwala uwolnić się od stresu i poprawić koncentrację (zobacz: ćwiczenie na opanowanie nerwów i poprawę koncentracji)

Wyznacz sobie dzień relaksacji

Oprócz tego przynajmniej jeden dzień w tygodniu przeznacz na odpoczynek. Tego dnia daj sobie luz, nie pracuj, nie nadrabiaj zaległości, nie ucz się, ale spędź ten czas z rodziną lub przyjaciółmi, albo robiąc to, na co masz ochotę.

Postaw na kontakt z naturą

Wyjdź na spacer czy usiądź na ławce w parku. Oderwij się od wszystkiego co Cię męczy i stresuje. Obserwuj przyrodę, oddychaj głęboko i pozwól sobie po prostu być.

Ruszaj się

Wysiłek fizyczny sprawia, że zaczynasz się koncentrować na własnym ciele, a nie na myślach. Dzięki temu chociaż na chwilę możesz oderwać się od trapiących Cię problemów. Oprócz tego dotleniasz organizm, co sprawia, że zmniejsza się uczucie stresu. Najważniejsze to wybrać formę aktywności, która będzie dla Ciebie relaksem i przyjemnością, a nie koniecznym obowiązkiem.

Medytuj

Medytuj, słuchaj treningów relaksacyjnych, stosuj techniki oddechowe – to świetna sposób na wyciszenie myśli i odprężenie ciała. W Internecie znajdziesz wiele metod relaksacji. Ja osobiście polecam trening relaksacyjny Jacobsona oraz trening autogenny Schultza.

Zastosuj aromaterapię lub wybierz się na masaż

To sprawi, że wyciszysz umysł i rozluźnisz ciało. Świetnym sposobem relaksacji jest masaż gorącymi kameniami.

Zrób coś co Cię relaksuje

Przeczytaj ulubioną książkę, weź gorącą kąpiel, posłuchaj ulubionej muzyki lub po prostu połóż się i nic nie rób. Możesz też wziąć krótką drzemkę. Wystarczy 20 minut, żeby zregenerować organizm.

Pamiętaj o urlopie

Opcjonalnie jest wziąć co najmniej dwa tygodnie urlopu w kawałku i w tym czasie zupełnie odciąć się od pracy, a najlepiej wyjechać.  Urlop wzięty na remont mieszkania czy pozałatwianie zaległych spraw z pewnością nie będzie dobrą formą odpoczynku, a raczej powodem do stresu i  frustracji.

Pozwól sobie na spontaniczność

To chyba coś, co najtrudniej wychodzi perfekcjoniście lub pracoholikowi.  Sama wiem po sobie, jakie taki spontan rodzi wyrzuty sumienia. Ale może tym razem warto spojrzeć na to inaczej? Nie jak na grzech śmiertelny, ale jak na formę rozwoju? W końcu doświadczanie nowych rzeczy i przełamywanie swoich barier to też nauka i rozwój osobisty.

Odpoczynek jest niezwykle ważny w naszym życiu. Bez niego trudno zachować równowagę i bardzo łatwo popaść w pracoholizm. Jeśli tak jak ja jesteś perfekcjonistą to bardzo łatwo możesz przekroczyć tę granicę. A przecież tego nie chcesz prawda? Ja nie chcę i dlatego postanowiłam sobie, że będę dla siebie bardziej wyrozumiała i dam sobie więcej luzu.

Nawet jeśli do pracoholika Ci daleko zastanów się czy sposób w jaki odpoczywasz naprawdę Cię relaksuje? Jeśli nie, to zadbaj o to, żeby skutecznie odpoczywać. Na pewno zauważysz różnicę.

A jak wygląda Wasz odpoczynek? Macie swoje sprawdzone metody relaksu?


Dziękuję, że jesteś.

Jeśli spodobał Ci się wpis zapraszam Cię do tego, żebyśmy pozostali w kontakcie. Żeby mieć dostęp do wszystkich aktualności możesz polubić mój Fanpage na Facebooku,  profil na Google plus oraz śledzić bloga na Bloglovin.