ZMIANA NASTAWIENIA #7 STWÓRZ POZYTYWNE AFIRMACJE

pozytywne afirmacje

Czy warto powtarzać pozytywne afirmacje? Zdania są podzielone. Jedni uważają je za fantastyczną rzecz, która może zmienić nasze życie, inni twierdzą, że afirmowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Zarówno jedni jak i drudzy mają sporo racji.

Czym jest afirmacja?

Afirmacja jest psychotechniką, która wykorzystuje siłę sugestii. Polega ona na powtarzaniu pozytywnych twierdzeń. Afirmacja przekonuje podświadomość do jej treści. Afirmację można powtarzać w myślach lub na głos. Można też ją napisać lub narysować i umieścić w widocznym miejscu tak, żeby można było ją codziennie odczytać. Przykładem afirmacji mogą być twierdzenie  „akceptuję siebie takim, jakim jestem.”

Siła pozytywnej afirmacji

W ostatnim czasie dużo pisałam o sile słów. O tym, jak zastąpienie tych negatywnych, jak np. „problem” czy „nie dam rady”, pozytywnymi typu „sytuacja” czy „dam radę” wpływa na nasze życie. Słowa, które wypowiadamy mają naprawdę ogromną moc. Wpływają na naszą podświadomość i na nasze nastawienie. Powtarzając ciągle negatywne zwroty trudno mieć pozytywne nastawienie i osiągać zamierzone rezultaty. Myśląc i mówiąc negatywnie zazwyczaj z góry skazujemy się na porażkę. Pozytywne afirmacje mogą być jednym ze sposobów zmiany nastawienia i zupełnie innego spojrzenia na samego siebie.

Jak sformułować skuteczne afirmacje?

Formułując skuteczne afirmacje warto pamiętać o kilku rzeczach:

  • Afirmacja powinna być sformułowana pozytywnie oraz wyrażona w czasie teraźniejszym
  • Afirmacja powinna być konkretna – na przykład sformułowanie jej „jestem szczęśliwy” jest bardzo ogólne i może nie przynieść rezultatów. Bo co to oznacza? Czy chcę mieć szczęśliwy związek, zdrowie, sukces czy pieniądze? Warto skupić się na tym co dla nas najważniejsze
  • Zanim sformułujesz afirmację zastanów się jaki masz problem, co chcesz zmienić i osiągnąć. Wczuj się w istotę swojej sytuacji. Na przykład jeśli wszystko widzisz w czarnych barwach samo powtarzanie afirmacji „jestem optymistą” może nie wystarczyć. Lepsza będzie afirmacja: „codziennie robię coś, co pozytywnie zmienia moje życie”. Powtarzanie takiej afirmacji połączone z faktycznym wykonywaniem jakiegoś nawet drobnego gestu, który to potwierdza będzie miało znacznie lepszy efekt
  • Nie powtarzaj zbyt wielu afirmacji naraz. Wybierz maksymalnie trzy, cztery afirmacje dotyczące najlepiej tego samego tematu
  • Warto pamiętać, że afirmacja powinna być w zgodzie z naszym wewnętrznym stanem. Na przykład jeśli jesteś okropnie przemęczony, afirmowanie „jestem pełen energii” może nie zdać egzaminu. Wtedy możesz użyć słowa „chcę” i ułożyć afirmację „chcę czuć się wypoczęty i pełny energii”, jednocześnie przywołując w swojej pamięci obrazy z momentów, kiedy tak się czułeś
  • Pamiętaj, że podświadomość nie słyszy słowa „nie”. Dlatego jeśli będziesz afirmował np. „nie palę papierosów” twoja świadomość usłyszy „palę papierosy”
  • Afirmacja powinna być powtarzana – jeśli chcesz zobaczyć rezultaty poświęć na nią co najmniej 10-15 minut dziennie przez okres co najmniej kilku tygodni
  • Afirmacje powinno powtarzać się w stanie relaksu, najlepiej przed snem lub po przebudzeniu
  • Afirmacji powinno towarzyszyć pozytywne nastawienie co do jej skuteczności
  • Warto powtarzając afirmacje wyobrażać sobie konkretny obraz. Możesz wyobrażać sobie konkretną sytuację, np. odbieranie dyplomu z oceną bardzo dobrą lub wygraną konkurencję
  • Powtarzaj swoje afirmacje w ciągu dnia. Możesz to robić podczas mycia zębów czy np. stojąc w kolejce do kasy. Może zamiast denerwować się, że tak wolno się posuwa warto wykorzystać ten czas na przeprogramowanie swojego umysłu?

Ja podchodzę do afirmacji bardzo intuicyjnie. Staram się wsłuchać w siebie i tak sformułować afirmację, żeby była w harmonii z moim wnętrzem. Czasem  powtarzam afirmację przez kilka dni i przyglądam się swojej reakcji na nią. Jeśli czuję w sobie jakiś wewnętrzny opór lub słowa, które wypowiadam są sprzeczne z moimi przekonaniami staram się zmienić je tak, żeby były dla mnie akceptowalne i budziły we mnie pozytywne emocje.

Jeśli ktoś z Was nigdy nie miał do czynienia z afirmacjami warto poczytać trochę więcej na ten temat i następnie wypróbować je na sobie. Będzie wymagało to systematyczności i odrobiny czasu, ale warto spróbować. Afirmacje mogą być bardzo pomocne, jeśli chcemy zmienić swój sposób myślenia oraz swoje podejście na bardziej pozytywne. Pozwalają też zwiększyć wiarę w siebie i w swoje możliwości.

A co Wy sądzicie na temat afirmacji? Macie jakieś swoje ulubione?

 

 

  • Mam kilka w głowie, nie wiem czy pomagają, ale czuje się dużo lepiej kiedy sobie je przypomnę. Podnoszą mnie na duchu i dodają wiary w siebie 🙂

  • Mam kilka swoich afirmacji 🙂 Powtarzam je w chwilach zwątpienia 😉

  • Ja też mam kilka swoich i powtarzanie ich sobie pomogło mi nieraz 🙂

  • A jak ktoś ma skrajnie negatywną postawę wobec świata czy i tak warto powtarzać sobie pozytywne zwroty w które de facto mało się wierzy?

    • Moim zdaniem przy afirmacjach powinno się zwracać uwagę na emocje. Jeśli czujesz, że to, co do siebie mówisz budzi w Tobie negatywne emocje, jest przeciwne Twoim przekonaniom lub wywołuje w Tobie jakiś rodzaj negacji czy buntu to nie ma sensu tego powtarzać, bo skutek może być odwrotny.
      Ja zazwyczaj szukam takiej afirmacji, która jest dla mnie do przyjęcia i wywołuje pozytywne emocje. Na przykład jeśli ktoś jest bardzo nieśmiały, to powtarzanie sobie, że jest pewien siebie może nie zdać egzaminu. Dużo lepiej sformułować afirmację „z każdym dniem staję się coraz bardziej pewny siebie”. To jest bardziej akceptowalne, a tym samym bardziej skuteczne.
      Warto poeksperymentować przez kilka dni, a jeśli afirmacja nie działa, zastanowić się co nam w niej nie pasuje. Być może nie jest zgodna z wyznawanymi wartościami lub przekonaniami?

  • Wychodzi na to, że robiłam to nie wiedząc, że to afirmacja:-)

  • Świetnie opracowany poradnik afirmacji 🙂
    Ja zauważyłem, że bardzo duże znaczenie ma nasze „zaangażowanie” podczas wypowiadania afirmacji. Jeśli jesteśmy senni czy znudzeni i takim to głosem mówimy „jestem pełen pasji” to prawie na pewno nic z tego nie wyjdzie…
    Dawid

    • Słuszna uwaga 🙂 Wypowiadanie afirmacji „od niechcenia” nie przynosi zbytnich rezultatów. Odpowiednie nastawienie jest bardzo ważne 🙂

  • Bardzo lubię powtarzać afirmacje zaraz po przebudzeniu. Bardzo często w taki własnie sposób rozpoczynam dzień, żeby się dobrze nastawić.

  • Kiedyś wręcz takie rzeczy wyśmiewałam, obecnie… Wszystko zmieniło się o 180 stopni, chociaż ja tak konkretnie tego nie określam, w zasadzie przychodzi samo. Od ponad roku nieświadomi, przed snem, w mojej głowie powtarzają się pewne formułki. Przyznam, że chyba nawet daje to efekty. Nie zdawałam sobie sprawy, z tego, co robię to i efektów nie umiem zmierzyć.

  • Świetny poradnik! 🙂

  • Ja lubię afirmację „jestem bezpieczna”.. powtarzam ją sobie zawsze, kiedy najdzie mnie niepewność lub lęk, a zdarza się to, zwłaszcza w sytuacjach społecznych. Pomaga 🙂
    Pozostałe – kiedyś kombinowałam i niewiele to dało na dłuższą metę, być może było zbyt oderwane od rzeczywistości. Im prościej, tym lepiej, i masz rację że intuicja ma tu sporo do powiedzenia 🙂

  • Afirmacje to ważna sprawa. Bardzo fajnie i rzeczowo opisałaś to u siebie. Brawo:)

  • Świetnie zrobiony wpis! Mam już kilka swoich i często je powtarzam 😀

  • Bardzo lubię afirmację i stosuję je od dawna, bo bardzo mi pogają. Z biegiem lat coraz bardziej, bo chyba nauczyłam się je stosować. Pamiętam, kilka lat temu kupiłam w sklepie Ewy Foley pudołko inspiracji i pudełko iluminacji. Pudełka zawierały karty z przeróżnymi afirmacjami i np. losowało się jedną kartę na dzień i nosiło przy sobie, by zerkać na nią od czasu do czasu. Do dzisiaj mam te karty. Aktualnie „bawie się” inaczej: jest taka strona na FB, nazywa się „Biały Kosmiczny Wiatr” i raz w tygodniu ściągam sobie z niej na komórkę fajny obrazek z wymownym tekstem 🙂

    • Taki sposób z kartami z afirmacjami czy jest całkiem ciekawy. Z pewnością poprawia humor i dodaje energii 🙂 Na tę stronkę też sobie zerknę 😉

  • Lubię wyobrażać sobie kim chciałabym być za pięć czy dziesięć lat, co osiągnąć, czym się zajmować. Tworzę często afirmacje z tym związane i ich powtarzanie motywuje mnie do pracy, a poza tym nastraja pozytywnie. Myślę sobie wtedy, chcesz prowadzić swoje wymarzone życie, to bierz się do pracy :)Afirmacje pomagają, ale moim zdaniem mają sens, jeżeli pociągają za sobą konkretne działania. Jeżeli ktoś nie jest zadowolony z siebie, ze swojej pozycji, wyglądu czy czegokolwiek, to samo powtarzanie pozytywnych zdań nie pomoże, bez podjęcia konkretnych działań 🙂 Pozdrawiam

    • Tutaj się z Tobą zgadzam, konkretne działania są niezbędne, jeśli chcemy coś zmienić. Chociaż afirmacje same w sobie też mogą być małym krokiem w zmianie nastawienia wobec siebie i wobec świata 🙂
      Pozdrawiam 😉

  • Pingback: #1 [Czapki z głów dla…] czyli ciekawe materiały wygrzebane z sieci | Zorganizowani - Blog o organizacji, rozwoju osobistym i motywacji()

  • podobno działa…chociaż szczerze raczej nie stosuje, wydaje mi się to dość nienaturalne…