ZMIANA NASTAWIENIA #7 STWÓRZ POZYTYWNE AFIRMACJE

pozytywne afirmacje

Czy warto powtarzać pozytywne afirmacje? Zdania są podzielone. Jedni uważają je za fantastyczną rzecz, która może zmienić nasze życie, inni twierdzą, że afirmowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Zarówno jedni jak i drudzy mają sporo racji.

Czym jest afirmacja?

Afirmacja jest psychotechniką, która wykorzystuje siłę sugestii. Polega ona na powtarzaniu pozytywnych twierdzeń. Afirmacja przekonuje podświadomość do jej treści. Afirmację można powtarzać w myślach lub na głos. Można też ją napisać lub narysować i umieścić w widocznym miejscu tak, żeby można było ją codziennie odczytać. Przykładem afirmacji mogą być twierdzenie  „akceptuję siebie takim, jakim jestem.”

Siła pozytywnej afirmacji

W ostatnim czasie dużo pisałam o sile słów. O tym, jak zastąpienie tych negatywnych, jak np. „problem” czy „nie dam rady”, pozytywnymi typu „sytuacja” czy „dam radę” wpływa na nasze życie. Słowa, które wypowiadamy mają naprawdę ogromną moc. Wpływają na naszą podświadomość i na nasze nastawienie. Powtarzając ciągle negatywne zwroty trudno mieć pozytywne nastawienie i osiągać zamierzone rezultaty. Myśląc i mówiąc negatywnie zazwyczaj z góry skazujemy się na porażkę. Pozytywne afirmacje mogą być jednym ze sposobów zmiany nastawienia i zupełnie innego spojrzenia na samego siebie.

Jak sformułować skuteczne afirmacje?

Formułując skuteczne afirmacje warto pamiętać o kilku rzeczach:

  • Afirmacja powinna być sformułowana pozytywnie oraz wyrażona w czasie teraźniejszym
  • Afirmacja powinna być konkretna – na przykład sformułowanie jej „jestem szczęśliwy” jest bardzo ogólne i może nie przynieść rezultatów. Bo co to oznacza? Czy chcę mieć szczęśliwy związek, zdrowie, sukces czy pieniądze? Warto skupić się na tym co dla nas najważniejsze
  • Zanim sformułujesz afirmację zastanów się jaki masz problem, co chcesz zmienić i osiągnąć. Wczuj się w istotę swojej sytuacji. Na przykład jeśli wszystko widzisz w czarnych barwach samo powtarzanie afirmacji „jestem optymistą” może nie wystarczyć. Lepsza będzie afirmacja: „codziennie robię coś, co pozytywnie zmienia moje życie”. Powtarzanie takiej afirmacji połączone z faktycznym wykonywaniem jakiegoś nawet drobnego gestu, który to potwierdza będzie miało znacznie lepszy efekt
  • Nie powtarzaj zbyt wielu afirmacji naraz. Wybierz maksymalnie trzy, cztery afirmacje dotyczące najlepiej tego samego tematu
  • Warto pamiętać, że afirmacja powinna być w zgodzie z naszym wewnętrznym stanem. Na przykład jeśli jesteś okropnie przemęczony, afirmowanie „jestem pełen energii” może nie zdać egzaminu. Wtedy możesz użyć słowa „chcę” i ułożyć afirmację „chcę czuć się wypoczęty i pełny energii”, jednocześnie przywołując w swojej pamięci obrazy z momentów, kiedy tak się czułeś
  • Pamiętaj, że podświadomość nie słyszy słowa „nie”. Dlatego jeśli będziesz afirmował np. „nie palę papierosów” twoja świadomość usłyszy „palę papierosy”
  • Afirmacja powinna być powtarzana – jeśli chcesz zobaczyć rezultaty poświęć na nią co najmniej 10-15 minut dziennie przez okres co najmniej kilku tygodni
  • Afirmacje powinno powtarzać się w stanie relaksu, najlepiej przed snem lub po przebudzeniu
  • Afirmacji powinno towarzyszyć pozytywne nastawienie co do jej skuteczności
  • Warto powtarzając afirmacje wyobrażać sobie konkretny obraz. Możesz wyobrażać sobie konkretną sytuację, np. odbieranie dyplomu z oceną bardzo dobrą lub wygraną konkurencję
  • Powtarzaj swoje afirmacje w ciągu dnia. Możesz to robić podczas mycia zębów czy np. stojąc w kolejce do kasy. Może zamiast denerwować się, że tak wolno się posuwa warto wykorzystać ten czas na przeprogramowanie swojego umysłu?

Ja podchodzę do afirmacji bardzo intuicyjnie. Staram się wsłuchać w siebie i tak sformułować afirmację, żeby była w harmonii z moim wnętrzem. Czasem  powtarzam afirmację przez kilka dni i przyglądam się swojej reakcji na nią. Jeśli czuję w sobie jakiś wewnętrzny opór lub słowa, które wypowiadam są sprzeczne z moimi przekonaniami staram się zmienić je tak, żeby były dla mnie akceptowalne i budziły we mnie pozytywne emocje.

Jeśli ktoś z Was nigdy nie miał do czynienia z afirmacjami warto poczytać trochę więcej na ten temat i następnie wypróbować je na sobie. Będzie wymagało to systematyczności i odrobiny czasu, ale warto spróbować. Afirmacje mogą być bardzo pomocne, jeśli chcemy zmienić swój sposób myślenia oraz swoje podejście na bardziej pozytywne. Pozwalają też zwiększyć wiarę w siebie i w swoje możliwości.

A co Wy sądzicie na temat afirmacji? Macie jakieś swoje ulubione?