POZBĄDŹ SIĘ OGRANICZAJĄCYCH PRZEKONAŃ

jak pozbyc sie ograniczajacych przekonan

Każdy z nas ma jakieś przekonania. Uznajemy je za prawdziwe i na ich podstawie budujemy swój obraz świata, innych ludzi i siebie samego. Wpływają one również na nasze zachowania i na to, jak interpretujemy różne zdarzenia. Tylko czy zastanawiamy się nad tym, czy te przekonania są dla nas dobre. Jak wpływają na nasze życie? Pomagają nam, wspierają nas czy może ograniczają i tłamszą nasze prawdziwe możliwości?

Najczęściej jest tak, że w ogóle się nad tym nie zastanawiamy. Jesteśmy przekonani o tym, że nasze przekonania są słuszne. Tylko czy aby na pewno? Tak się składa, że często nasze przekonania nie mają zbyt wiele wspólnego z rzeczywistością. Bo przekonania są kształtowane już we wczesnym dzieciństwie. Pochodzą najczęściej od naszych rodziców, nauczycieli i osób, które stanowiły dla nas autorytet. A my przyjęliśmy jej jako własne. W ten sposób wchodząc w dorosłe życie mamy cały wachlarz przekonań, które tak naprawdę nawet nie są nasze. Ktoś nam je „wszczepił”, a my w nie uwierzyliśmy i kurczowo się ich trzymamy.

Wiele z nich ogranicza nas, jak np. przekonania typu: „jestem mało inteligentny”, „nie mam talentu do języków”, „życie jest ciężkie”, „w tym kraju nie da się zarobić”, „wszyscy faceci to świnie”. Mając tego typu przekonania z góry skazujemy się na niepowodzenie. Sprawiamy, że stają się one samospełniającą się przepowiednią. Nawet nie dajemy sobie szansy zweryfikować prawdziwości tych przekonań. Bo przecież to prawda, tak jest i kropka. „Skoro nie mam talentu do języków to po co będę się ich uczyć, szkoda czasu.” „Wszyscy faceci to świnie, więc lepiej z nikim się nie zakochiwać, przynajmniej zaoszczędzę sobie cierpienia.” Chyba każdy z nas nieraz słyszał podobne myśli w swojej głowie. Dlatego może warto przyjrzeć się swoim przekonaniom i zweryfikować ich słuszność?

Dzisiaj proponuję Wam proste ćwiczenie na zmianę  tych ograniczających przekonań

  1.  Zapisz co najmniej trzy przekonania, które Cię ograniczają i są dla Ciebie niekorzystne.
  2. Zastanów się jak te ograniczające przekonania wpływają na Twoje życie. Jakie negatywne konsekwencje wynikają z wiary w to przekonanie?
  3. Teraz wróć do punktu 1. Do każdego przekonania określ nowe przekonanie (przeciwieństwo tego negatywnego) i zapisz je w pozytywnej formie. Na przykład jeśli Twoim ograniczającym przekonaniem jest „jestem mało inteligentny” zapisz nowe przekonanie „jestem inteligentny”. Lub jeśli Twoje przekonanie brzmi: „wszyscy faceci to świnie” możesz zapisać nowe przekonanie: „jest wielu wartościowych mężczyzn”.
  4. Odpowiedz sobie na pytanie jakie pozytywne konsekwencje będzie mieć wiara w te nowe przekonania? Co możesz dzięki nim zyskać?
  5. A teraz do każdego nowego przekonania z punktu 3 dopisz co najmniej pięć historii, które będą świadczyły o jego prawdziwości. Zastanów się nad sytuacjami, które miały miejsce w Twoim życiu, a które mogą wesprzeć nowe przekonania. Na przykład, jeśli uważasz, że jesteś mało inteligentny i zapisałeś nowe przekonanie „jestem inteligentny” zastanów się co może to potwierdzić. Może w szkole brałeś udział w jakimś konkursie i dobrze Ci poszło? Może szybko rozwiązywałeś zadania z matematyki? Albo jesteś dobry w jakiejś dziedzinie? Może łatwo uczysz się nowych rzeczy? Poszukaj dowodów słuszności nowego przekonania i zapisz je.
  6. A teraz zastanów się jak zachowuje się osoba, która już posiada takie przekonania, jakie zapisałeś w punkcie 3. Co takiego robi? Co z tego Ty mógłbyś zrobić, żeby wzmocnić nowe przekonania i udowodnić sobie ich słuszność. Na przykład jeśli Twoje nowe przekonanie brzmi: „jestem inteligentny” może warto zacząć uczyć się nowej rzeczy? Albo przejąć odpowiedzialność za nowy projekt w firmie? Przeczytać wartościową książkę? Albo wypowiedzieć na forum grupy swoje zdanie na jakiś temat? Zastanów się co takiego jesteś w stanie zrobić w najbliższym czasie. Idealnie byłoby gdybyś znalazł co najmniej 2-3 czynności dla każdego nowego przekonania. Zapisz je i zacznij działać.

Po wykonaniu pierwszych pięciu punktów tego zadania będziesz mieć w swojej głowie dowody na prawdziwość nowych przekonań. Jednak, żeby zakorzeniły się one w Twoim systemie przekonań musisz zacząć wprowadzać je w życie. Dlatego punkt 6 jest bardzo ważny. Jeśli będzie Ci łatwiej zacznij od drobnych czynności, które mogą wzmocnić te przekonania. Najważniejsze, żeby nie odkładać tego w nieskończoność, ale naprawdę zacząć działać i zakorzeniać nowe przekonania.

Zachęcam Was do wykonania tego ćwiczenia. Kiedy zaczniecie zastanawiać się nad swoimi przekonaniami możecie zdziwić się, jak wiele z nich jest nieprawdziwych i ograniczających. Warto się ich pozbyć.